I henhold til energiloven skal nettselskapene i Norge opptre nøytralt og ikke-diskriminerende overfor alle aktører i det åpne kraftmarkedet, kunder og andre tredjeparter.
Som kunde skal du kunne kjøpe kraft fra den leverandøren som du ønsker. Nettselskapene skal sørge for at alle kraftleverandører får samme behandling, og at kraftleverandørene får tilgang til nødvendige data for å ivareta deres tjenester overfor sine kunder.
Vestall jobber kontinuerlig med å sikre at nøytralitetskravet blir oppfylt. Alle ansatte i Vestall får minimum årlig opplæring i hva dette betyr i praksis.
Det stilles også krav til taushetsplikt om personopplysninger. Taushetsplikten gjelder også etter at den som utfører tjenesten har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Vedkommende kan heller ikke utnytte opplysninger som er omfattet av taushetsplikten i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre
I henhold til forskriften så skal det utarbeides rapport hvert år som beskriver hvordan Vestall har jobbet med saker tilknyttet nøytralitet.
Kravene til nøytralitet og informasjon fremgår av:
- Forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv (avregningsforskriften) § 8- 1 og § 8-1 a og b.
Krav til selskapsmessig og funksjonelt skille fremgår av:
- Lov om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m . (energiloven) () § 4-6 og § 4-7.
Krav til nøytral opptreden er også definert i:
- Forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM) § 4-14 – 4-18
- Rutinebeskrivelse for nøytral opptreden i Vestall AS